1.
Desacralizarea capitalismului liberal, deziluzia democratică și revenirea
ofertei fasciste în dezbaterea de idei
A
sosit! Așteptam să vină dar nu știam când se va întâmpla. Nu este vorba despre
sosirea lui Victor Orban la Tușnad (acesta este un déjà vu) ci despre vremea
în care reîncepe dezbaterea decomplexată despre fascism și confruntarea
ideologică neconstrânsă de corectitudinea politică între adepții democrației și
cei ai dictaturii. Nu mă bucur dar înțeleg că era inevitabil.
Din
1945 încoace combaterea tezelor de extremă dreaptă – anti-democratice și
anti-liberale – era extrem de simplă. Era suficient ca susținătorului lor să i
se aplice eticheta de „fascist” și discuția se încheia. Omul trebuia să se
ascundă în gaură de șarpe. Vechile cărți ale foștilor ideologi sau politicieni
fasciști au fost publicate într-un tiraj relativ restrâns și numai spre a avea
pe ce să scuipi. Chiar și propaganda comunistă nu a exaltat niciodată ideea
dictaturii (cu excepția dialectică a „dictaturii proletariatului”) și nu a
pledat deschis în favorea regimurilor politice autoritare, totalitarismul de
extremă stângă fiind pudibond botezat cu fomula „democrație populară”.
De-a
lungul ultimilor șaizeci de ani, atunci când cineva avertiza asupra crizei în
care s-ar găsi democrația (națională) o făcea doar spre a căuta căi pentru
reabilitarea ei iar nu pentru trecerea la dictatură. Când capitalismul era
criticat, ceea ce se avea în vedere era civilizarea lui (aducerea capitalului
în slujba cetățeanului) iar nu punerea pieței sub control oligarhic simultan cu
reducerea libertăților cetățenești. Când ideea „statului providențial” sau a
„statului bunăstării” era combătută, ceea ce se urmărea era să se evite
instalarea mentalității de asistat și a gustului pentru viața de rentier sau de
pensionar al statului, stagnarea inițiativei și apatia socială, ruperea
legăturii între productivitatea muncii și calitatea vieții, precum și a celei
între merite și drepturi, iar nu dominația absolută a capitalului asupra muncii
și strivirea personalității umane sub greutatea intereselor pseudo-colective
formulate cu caracter obligatoriu și fără control popular de o putere politică
oligarhizată. Iată, însă, că lucrurile se schimbă.
Dacă
am califica discursul de la Tușnad al premierului maghiar Victor Orban drept
ceea ce este – respectiv o pledoarie de inspirație neaoș fascistă – nimeni nu
ar clipi și nu am vedea în jur prea multe sprâncene ridicate. Aceasta este, de
fapt, schimbarea fundamentală la care dl Orban face aluzie fără să o și
definească așa cum trebuie: omul de rând este atât de dezamăgit și de
nemulțumit de democrația neo-conservatoare și de capitalismul neo-liberal încât
nu îi mai este teamă de resuscitarea ideologiei de extremă dreaptă –
anti-democratică, anti-liberală, anti-socială și anti-personalistă – și
privește cu interes – dacă nu chiar cu simpatie – perspectiva unei mișcări
retrograde cu față revoluționară către dictatură. Teroarea pieței face preferabilă teroarea statului iar haosul
libertății face atractivă disciplina dictaturii. Deziluzia populară consecutivă
sacralizării forțate a capitalismului (și a democrației capitaliste)
relegitimează, iată, dezbaterea asupra ofertei fasciste readucând doctrinele de
extremă dreaptă în sfera eligibilității.
Într-un
asemenea context social, a-l expedia de la tribună pe dl Orban ar fi nu doar o
imposibilitate dar și o imprudență. De aceea trebuie să intrăm în dezbatere!
2.
Premise corecte dar… concluzii greșite
Procedând
cu onestitate intelectuală, suntem obligați a admite că Victor Orban are
dreptate și în ceea ce privește premisele și în ceea ce privește unele dintre
remedii. Tocmai pentru că în câteva puncte esențiale el sesizează lucrurile
corect, aprecierile și soluțiile greșite sunt seducătoare.
Întreaga demonstrație – greșită – a dlui
Orban pleacă de la observația – justă – că democrația liberală, capitalismul
liberal și statul bunăstării sunt în criză. Așa este dar
nimic nou într-asta. „Descoperirea” a fost deja făcută de alții. Nuanța
specifică, poate, în teoria orbaniană, constă într-o omisiune mai degrabă decât
într-o afirmație: nu se spune nimic
despre criza statului național care a creat democrația liberală astăzi bolnavă
– dar nu defunctă. Desigur se spune ceva despre nevoia de a face
statul-națiune competitiv dar lipsa de competitivitate este pusă pe seama
democrației iar nu pe seama lipsei de resurse proprii ale unor state, respectiv
a disparităților dintre state în materie de resurse, ceea ce, în concursul
dintre națiuni, le aduce pe multe într-o situație de inferioritate. În
consecință, potrivit lui Victor Orban,
pentru ca națiunile în general – națiunea maghiară în special – să devină
competitive, ar trebui să se renunțe la democrație și la dreptatea socială
asigurată prin folosirea instrumentelor politice în redistribuirea avuției
colective, „statul bunăstării” urmând a fi înlocuit de „statul muncii”.
Al
muncii forțate, se subînțelege. Căci ceea ce se are în vedere nu este punerea
mișcării capitalului în logica intereselor muncii ci punerea muncii sub
controlul statului ca exponent absolut și integral al intereselor națiunii.
3.
Vechea liturghie a muncii naționalizate pregătește inevitabil războiul
Munca
pusă în slujba statului-națiune! Munca în interesul capitalului național iar nu
în interesul capitalului global! Munca debarasată de dogmele internaționaliste
și eliberată de dominația capitalului străin! Nu sună rău, la prima vedere.
Doar că aceasta nu este o nouă religie – cum pretinde dl Orban – ci reluarea
unei vechi liturghii. O liturghie care slăvește naționalizarea muncii ca punct de plecare pentru naționalizarea
produsului muncii, de la care trece la naționalizarea gândirii ca expresie
supremă a anulării oricărei libertăți individuale.
Cum
munca singură nu poate face statul suficient de competitiv – aceasta mai ales
în condițiile lipsirii de libertate a muncitorului – fuga după celelalte
ingrediente ale competitivității naționale (în special resurse naturale și
piețe) duce inevitabil la conflicte între națiuni, a căror ultimă expresie este
războiul.
Creșterea
competitivității naționale prin contopirea națiunilor civice (respectiv a
statelor ca subiecți de drept internațional) cu națiunile culturale respective
(mai pe înțeles exercitarea controlului politic al statului maghiar asupra
tuturor teritoriilor din lume locuite de comunități etno-culturale maghiare) nu
este nici ea o soluție. Dincolo de faptul că națiunea culturală ar putea fi
prea mică spre a aduna pe calea unei asemenea expansiuni suficiente resurse de
putere (cum este cazul Ungariei care și „Mare” de ar fi tot prea mică rămâne),
întrucât spațiul cultural poate fi infinit în timp ce spațiul geografic este
finit, lupta pentru împărțirea acestuia tot război se numește.
Cum
războiul nu poate fi rezultatul dorit, urmează că lista cauzelor problemei care cere o abordare revoluționară
(abordare confundată de dl Orban cu cea reacționară), trebuie completată prin
introducerea crizei statului-națiune pe primul loc, înaintea crizei democrației
și a capitalismului.
4.
Când are dl Orban dreptate?
Revenind
acum la fenomenele corect sesizate, să repetăm că dl Orban are dreptate în
multe privințe. Are dreptate când spune că există
state care funcționează bine chiar dacă nu au același model de organizare
socială cu cel al Occidentului euro-atlantic. Are dreptate când spune
că narcisimul arogant cu care acest
Occident insistă să impună lumii un model defect chiar la el acasă, este un
factor de tensiune, discriminare și creștere a decalajelor între națiunile
bogate și cele sărace. Are dreptate când spune că libera circulație a bunurilor, capitalurilor și persoanelor, scăpate
de sub control politic conduce la sărăcirea săracilor și la îmbogățirea bogaților,
împingând statele-națiune mai degrabă spre neo-feudalism decât spre
post-modernism. Are dreptate când sugerează că operatorii societății civile au ajuns să preia fără nici o
legitimitate locul operatorilor politici legitimi și că, în multe
cazuri sunt folosiți ca agenți sub acoperire ai dominației externe. Are
dreptate când descrie abuzurile
spoliatoare ale plutocrației globalizate și delapidările instituționalizate ale
oligarhiei birocraților internaționali / transnaționali. Are dreptate
când sugerează că principiul potrivit
căruia un vot este egal cu un vot nu mai poate funcționa într-o societate
complexă a cărei gestiune cere un cumul de capacități greu de realizat și
evaluat într-un sistem electoralist dominat de consumerism, manipulat de metodele
marketingului comercial și intoxicat de o mass media de asemenea oligarhizată.
Are dreptate când afirmă că atâta timp
cât primadonele globalizării se întroc la naționalism, coriștii scenei globale
nu pot da la gunoi partiturile naționale. Are dreptate când spune că sistemul democratic nu mai produce decât
guverne slabe și instabile într-un moment în care succesul statului
național aflat sub presiunea conjugată a nevoilor interne, tot mai greu de
satisfăcut, și a competiței externe, tot mai dură și mai neloială, are nevoie
de guvernări puternice și de lungă durată. Are dreptate când sesizează că piața este în conflict cu statul,
capitalul în conflict cu munca, individul în conflict cu comunitatea și
națiunea în conflict cu globalizarea.
5. Un
discurs plecat de la ideea „succesului” național este ambiguu în formă și reacționar
în conținut
Toate
cele arătate mai sus sunt, însă, cauze ale nemulțumirilor iar nu cauzele
fenomenelor care au condus la insatisfacția publică gravă de azi și la masiva
nevroză socială actuală, cauză și efect al divorțului dintre politic și social.
Dl Orban identifică exclusiv efectele unor fenomene mai mult sau mai puțin
obiective și, fără a mai căuta cauzele prime ale acestora, trece la formularea
remediilor făcând din „succes” în același timp obiectivul demersului său
politic, criteriul corectitudinii alegerii obiectivului și criteriul atingerii
obiectivului. De unde și ambiguitatea discursului.
Cine
poate fi împotriva succesului? Nimeni! Prin urmare „oferta” dlui Orban este de
nerefuzat. A-ți propune o țintă pe care nimeni nu o poate refuza este dovada
corectitudinii alegerii făcute. Cu alte cuvinte, pentru ca o opțiune să fie
corect aleasă ea trebuie să vizeze succesul. În fine, dacă cel ce și-a propus
succesul are succes, înseamnă că ținta a fost atinsă. Nici că se putea mai
simplu!
Mai
rămâne doar o mică problemă: ce se înțelege prin succes? Dacă toată lumea vrea
succesul, conținutul acestuia depinde de cel care și-l alege ca țintă. În acest
punct în care are loc trecerea de la formă la fond se produce și trecerea de la
ambiguitate la reacțiune. Criticând feudalizarea societății capitaliste (pe
bună dreptate) dl Orban caută soluții în lumea și în logica miturilor tribale
(cele cu caracter conflictual) iar nu în cele ale miturilor arhetipale (cele cu
caracter federator). Cu alte cuvinte domnia sa vrea să intre în viitor reculând
iar nu mergând înainte spre încheierea unui ciclu istoric al dezbinării și
confruntării (al căuri simbol suprem rămâne Holocaustul) prin armonizarea intereselor.
Pentru dl Orban succesul se definește
ca fiind capacitatea de a învinge în concursul cu ceilalți iar nu de a-ți
defini propriile interese în contextul intereselor celorlalți, astfel încât
egoismul să își găsească împlinire în și prin solidaritate.
Nevoia
de a defini succesul prin raportare la subiectul acestuia, aceea de a asigura
împăcarea contrariilor pe care le sesizează și aceea de a mobiliza energiile
umane necesare confruntării implicate de însăși concepția sa asupra modelului
neliberal și nedemocratic de organizare a societății, au impus definirea statului și comunității umane a
cărei formă de organizare politică statul este, pe baza identității
etno-culturale moștenite iar nu pe cea a identității civice circumscrise de un
set de valori împărtășite voluntar. De unde și apelul la religie ca la datul identitar cu caracter cultural cel mai
ușor de definit și ale cărui precepte morale sunt cel mai ușor de
instrumentalizat politic.
6. „Împăcarea”
contrariilor în „statul muncii forțate”
În
conformitate cu teoria lui Victor Orban, preeminența
statului față de piață nu se mai explică prin dorința ca politicul să
îndrepte inechitățile sociale (așa cum se întâmplă la social-democrați) sau
prin aceea a existenței unui arbitru care să garanteze egalitatea șanselor (cum
doresc liberalii) ci prin obligația de
a asigura succesul unei comunități etno-culturale organice, apărute printr-o
evoluție naturală, în negura timpurilor. Membrii acestei comunități
sunt obligați să rămână acolo, odată născuți în sânul ei, și să îi respecte
regulile imuabile transmise prin tradițiile culturale și religioase. Dintr-o
asemenea comunitate alogenii (evrei, țigani, etc.) sunt excluși și într-o asemenea comunitate regula este că
drepturile sunt colective, drepturile individuale constituind o excepție care,
ca orice excepție, se aplică în așa fel încât să confirme regula.
Dacă
stânga democrată vorbește despre preeminența
comunității (societății) față de individ, o face tocmai pentru că
individul, omul și drepturile lui sunt puse deasupra tuturor și în consecință
dorește ca prin armonia socială realizată cu instrumentul politic, să evite
excluderea unora și să asigure dreptatea socială, respectiv egalitatea tuturor
indivizilor. Când dreapta democrată susține comunitarismul, ea o face având ca
scop ultim împlinirea (obiectivă și subiectivă) a personalității umane.
Solidaritatea personalistă, opusă colectivismului (exaltat atât de extrema
stângă cât și de cea dreaptă), presupune dezvoltarea individului în comunitate
și prin comunitate, respectiv armonizarea fericirii lui cu fericirea celorlalți
odată cu degajarea personalității fiecăruia, iar nu transformarea indivizilor
în entități despuiate de personalitate proprie, cu valoare strict cantitativă,
care la grămadă alcătuiesc o personalitate colectivă, singura posesoare de
identitate (în sens calitativ) și titulară de drepturi (așa-zis colective). Sub
cuvânt că se luptă cu individualismul liberal și decadența lui consumeristă, dl Orban neagă de fapt personalitatea
umană și lasă fără obiect drepturile omului. Pentru dl Orban omul nu mai există. Există doar colectivul (cu
identitate națională, adică etno-culturală dată) al cărui „succes” este cu atât
mai mare cu cât identitatea persoanelor care îl compun este mai irelevantă și
prin urmare, aspirațiile lor la fericire contează mai puțin iar succesul lor
individual este mai mic.
De
aici apare clar că pentru dl Orban „statul
muncii” nu este „statul dreptului la muncă” ci „statul muncii obligatorii”.
Nu statul în care oamenii liberi au dreptul să muncească și care obligă
capitalul să includă plata muncii la capitolul „investiții” iar nu la capitolul
„costuri”, reducându-și la nevoie profitabilitatea financiară pe termen scurt
în folosul calității muncii și prin aceasta al armoniei (fericirii) sociale pe
termen lung, ci statul în care oameni neliberi muncesc pentru ca prin muncă să
își câștige libertatea. Anume libertatea de a se hrăni cu resturile de la
festinul capitalului, la rândul său, chipurile, înhămat la căruța succesului
națiunii; de fapt pus în slujba „națiunii oligarhice”, adică a oligarhiei
naționale. „Arbeit macht frei” (Munca
te face liber) – iată ceea ce pare a fi lozinca noii ordini aliberale și
nedemocratice a dlui Orban, veche de când lagărul de exterminare de la
Auschwitz.
7.
Statul etnic – autoritar în interior și agresiv în afară
Definit
ca organizare politică a unei culturi,
statul capătă trei caracteristici: i. are
jurisdicție extra-teritorială, obligația sa fiind să asigure succesul
celor de aceeași cultură indiferent unde trăiesc în mod efectiv; ii. pe
teritoriul său nominal are răspunderi
numai față de cetățenii de aceeași etnie, ceilalți fiind tolerați și
lăsați eventual să se auto-administreze / guverneze în cadrul unor enclave
cvasi-autonome dar nu asociați la guvernarea întregului; iii. are obligația de a asigura prevalența
culturii sale asupra celorlalte culturi și de aceea trebuie să
protejeze naționalismul economic prin susținerea politică a capitaliștilor
naționali (adică a plutocrației naționale) și naționalizarea muncii (adică
munca obligatorie). Sub aspectul din urmă statul proiectat de dl Orban are
meritul de a se opune plutocrației internaționale, respectiv dictatului
guvernării economice trans-naționale oculte lipsite de legitimitate și control
democratic. Aceasta, însă, nu pe calea edificării unei democrații
trans-naționale transparente care să o controleze politic (singura eficientă,
devenită fezabilă în condițiile post-modernismului) ci prin pulverizarea lumii
în entități etno-culturale de tip colectivist care se luptă între ele; entități
autoritare în interior spre a fi agresive în afară.
Așa
se ajunge la ceva deja foarte cunoscut dar foarte periculos: Statul este poporul (comunitatea etno-culturală)
iar poporul este "elita" sa (partea cea mai bună) al cărui succes
este succesul națiunii. Relația
dintre elită – echivalată cu lumea capitalului național – și popor, se
realizează prin muncă. Poporul
accede la libertate prin munca în slujba elitei; elită al cărei succes,
garantat de puterea statului, este succesul națiunii. Un succes constând în capacitatea
acesteia de a-și impune interesele geo-politice și geo-economice în concurs cu
alte națiuni. Cu acest înțeles statul trece înaintea pieței și
comunitatea înaintea individului (ceea ce în aparență apropie teoria dlui Orban
de ideile stângii democrate). În același timp, însă, munca este pusă în slujba capitalului, în „statul muncii” ea
nemaiavând ca finalitate bunăstarea cetățenilor ci succesul națiunii culturale
în lupta cu alte națiuni; iar interesul național (a se citi
exclusivismul și egoismul național care în numele drepturilor colective
imanente neagă, atât în relațiile interne cât și în cele
internaționale, drepturile individuale negociate și laicitatea) este
pus înaintea ordinii globale / internaționale (circumscrise de valori voluntar
împărtășite, având caracter civic). Așadar: Un
stat, un popor (o națiune), un conducător! Parcă s-a mai auzit cândva
această formulă. Ea se degajă, vrând-nevrând, prin analiza profundă a
discursului orbanian. Un discurs ambiguu în formă și reacționar în conținut.
8.
Necesitatea unor schimbări majore în ordinea lumii ca factor de consens
Acestea
fiind spuse trebuie să admitem, totuși, că unele din schimbările preconizate de
dl. Orban au sens. Eu însumi pledez de multă vreme pentru „secularizarea” relațiilor internaționale în sensul de a se
admite existența mai multor modele de civilizație și de organizare socială care
pot și trebuie să coexiste. Ideea monismului setului de valori
cultural-civilizaționale ale lumii și cea a universalismului modelului societal
euro-atlantic, promovat cu aroganță și agresivitate de un Occident deopotrivă
narcisist și decadent, trebuie abandonată. Atitudinea mesianică și postura puterilor
occidentale de mântuitor autoproclamat care, potrivit doctrinei
neo-conservatoare, se consideră îndreptățite să intervină pretutindeni acolo
unde au interese economice și geo-politice spre a-i converti cu forța pe
păcătoși la drepta credință, făgăduindu-le tărâmul fericit al ordinii lor
imperiale, a devenit inacceptabilă și nesustenabilă.
Pornind
de aici, de mai mulți ani am făcut propuneri de politici menite a normaliza activitatea acelei „preoțimi seculare”
în care s-au constituit prea multe organizații neguvernamentale, în
realitate agenți ai unor operatori geo-politici străini. O minimă transparență
cu privire la sursele de venit ale acestora, la persoanele care le
administrează și reprezintă, la grupurile socio-profesionale pe care vor să le
organizeze și mobilizeze în acțiuni de auto-promovare și auto-apărare, sunt
necesare. Aceasta în paralel cu combaterea
monopolismului în presă și a legăturii dintre mediile de afaceri și mass media.
Tot
de vreme îndelungată atrag atenția asupra pericolului
deturnării luptei pentru apărarea drepturilor omului, prin instrumentalizare
politică, de la menirea lor, și transformarea acestor drepturi din scop în
mijloc pentru promovarea agendei geo-strategice a actorilor globali și
regionali.
Instrumentalizarea politică a
globalizării de către super-puterile globale, menită a
utiliza transformările naturale ale lumii în scopul instaurării unei ordini
neo-imperiale simultan cu împingerea puterilor mici și mijlocii spre
neo-feudalizare și neputință economică este o altă realitate care trebuie
combătută. Odată cu ea trebuie
combătută oligarhia globală a instituțiilor finanțatoare internaționale și cea
a birocrației internaționale. Am pledat de mult și în această direcție.
9.
Scopul, direcția, conținutul și mijloacele schimbării ne despart
Nu
este, însă, același lucru când doi spun același lucru. „Non idem est si duo dicunt idem!” Chiar și când terapiile propuse
de dl Orban sunt corecte (iar atunci nu sunt noi), scopurile și instrumentarul
pentru aplicarea lor sunt greșite.
Ordinea internațională nu se poate
schimba prin revoltele belicoase ale celor mici (Ungaria este
un asemenea exemplu) ci prin asocierea lor și prin negocieri purtate cu
inteligență și perseverență.
De
asemenea, nu poate fi concepută
egalitatea între entitățile suverane simultan cu practicarea inegalității în
interiorul acestora. Egalitatea între state fără egalitatea între
cetățenii acestora este inutilă; egalitatea între cetățenii statelor inegale
între ele este imposibilă. Tot așa cum libertatea
în afară fără libertate în interior este zadarnică și neviabilă.
În
fine, oligarhiile globale – că
este vorba despre plutocrați, despre birocrați, despre trusturile media etc. – nu pot fi combătute și controlate decât
cu instrumentele unei puteri politice globale. Lupta dintre oligarhii
naționali și oligarhii globali nu poate fi câștigată decât de cei din urmă.
Nici democrațiile naționale, fie ele și reabilitate și scoase din criza în care
se găsesc, nu pot învinge guvernarea oligarhică globală.
Civilizarea
capitalului global și transformarea capitalismului neo-liberal dogmatic în
capitalism social se pot obține doar prin metamorfozarea „democrațiilor
statistice” naționale (devenite azi aproape exclusiv niște ritualuri fără
înțeles și fără conținut, practicate de ipocriți fără credință) în „democrații
meritocrate”, federalizate la nivel regional și global tot pe baze democratice,
de astă dată specifice conceptului de „națiune cosmopolită”.
10.
În loc de concluzii
A nu
ține seama de cauzele nemulțumirii populare pe care le pune în discuție Victor
Orban, ar fi o imensă greșeală. A respinge necritic toate măsurile de
contracarare a crizei de încredere în ordinea democratică și liberală (la nivel
național și global), pe care le preconizează, ar fi cu totul contraproductiv și
nu ar face decât să adâncească falia dintre popoare și conducătorii lor. A
ignora, însă, mesajul profund al discursului orbanian (o repet, ambiguu în
formă și reacționar în conțiunt), a-l trata cu superficialitate la modul ironic
și a nu i te adresa cu numele pe care trebuie să îl poarte – acela de
„fascist”, ar fi un păcat mortal.
Aceasta
nu numai pentru că, dacă pluralismul valorilor trebuie admis la nivel global,
el este inadmisibil în cazul celor care sunt membri ai aceluiași club (în speță
UE și NATO) și nici pentru că întâietatea Ungariei în privința derapajului spre
național-autoritarism în epoca post-bipolară amintește dureros de o întâietate
similară în epoca interbelică, ci pentru că, așa cum însuși dl Orban foarte
corect observa, într-o lume în criză, precum cea de astăzi, orice este posibil.
Este
posibil, așadar, ca ordinea anti-democratică și anti-liberală, aceea a unui
naționalism primitiv și exclusivist dominând o societate închisă și controlată,
să prindă viață, așa cum o preconizează și o rău vestește actualul premier
maghiar. Or, asta înseamnă război și, de ce nu, în cele din urmă, încheierea
istoriei; nu, însă, prin uniformizarea valorilor la nivel global ci prin
dispariția tuturor combatanților.
________________________
Nota editorului: Textul domnului Adrian Severin porneste dela textul cu recentele declaratii facute de Viktor Orban la Baile Tusnad--acesta este accesibil aici.
_________________________________________
Setul I
Setul II_________________________________________
DISCUTIILE DESPRE ACEST TEXT LA FACEBOOK
Setul I
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu